Zuidoost-Azië.reismee.nl

Fietstocht omgeving Luang Namtha

12 januari: fietstocht omgeving Luang Namtha

Gisteren zijn we met onze bus (geschikt voor 35 personen!) aangekomen in Luang Namtha. Het is hier in deze periode van het jaar vanaf 's avonds 6 tot laat in de morgen behoorlijk koud met ca. 10 graden; tegen het middaguur loopt de temperatuur op tot 22-25 graden.

Na drie dagen reizen is het heerlijk om weer eens wat te doen. Deze eerste dag kunnen een fietstocht maken van ca 20 km in de landelijke omgeving van Luang Namtha. Iedereen van onze groep van 14 gaat mee. We gaan over landelijke weggetjes, soms verhard en soms niet. Veel mogelijkheden om te stoppen waar we willen. Je krijgt al fietsend en rondlopend een aardig beeld van het leven van een gemiddelde Laotiaan in dit toch nog overwegend agrarische land. De mensen zijn ongelofelijk vriendelijk.Zoals zo vaak in dit soort landen doet de vrouw het werk en..... een gezin heeft ook nog veel kinderen. Die kinderen zijn natuurlijk zeer innemend, dus voer voor fotografen.

Morgen begin ik aan de driedaagse trekking naar de bergvolkeren hier in de omgeving van Luang Namtha, dat in een vallei ligt met op de achtergrond de bergen. Het schijnt een zware tocht te worden, met het accent op de eerste en tweede dag. We gaan het wel zien. Hopelijk is een bericht over die tocht, dat ik op internet las, van een iemand met een slechte conditie: fucking heavy...

Ingrid blijft met anderen in Luang Namtha en heeft zoveel mogelijkheden die dagen door te komen, dat ik me daar geen zorgen om maak. Ze gaan in ieder geval een dag met een bus naar bergdorpen vlakbij de grens met China. Het is trouwens toch een hele fijn groep waarmee we reizen. Wel allemaal > 56 jaar, waarvan nog een aantal werken, maar met veel reiservaring. De pensionados vormen wel de meerderheid...

Mijn volgende verhaal komt op zijn vroegst pas de 15e, na de trekking.