Zuidoost-Azië.reismee.nl

Akha-trekking Nam Ha National Park

Woensdag 13 - vrijdag 15 januari: Akha trekking Nam Ha National Park

Deze trekking had ik niet willen missen. Het was een pittige tocht, maar niet 'f... heavy'. Twee volle dagen in de natuur en slapen bij bergvolkeren, die zeer dicht bij de natuur staan. Een tocht die ook niet door veel mensen wordt gemaakt. We zijn maar drie Fransen tegengekomen, die ook op woensdag deze trekking begonnen. Het noorden van Laos is eigenlijk nog een nauwelijks ontdekt toeristisch gebied.

Woensdagochtend werden we met de bus naar het dorpje B. Namho in het Nam Ha NP gebracht op 60 km ten ZW van Luang Namtha. B Namho is een dorpje bewoond door een van de minderheden in Noord-Laos, de Khmu. Onze gids woont ook in dit dorp. Vanuit het dorp gingen we op weg naar het 20 kilometer verderop gelegen Akha-dorpje B. Namlo (zie foto met kaartje trekking). Na een vlakke aanloop gingen we toch vrij snel flink omhoog. De lunch werd onderweg uitgepakt en was zeer smakelijk (zie foto's). Rond 4 uur kwamen we al in het dorpje aan voor onze de eerste overnachting bij de Akha. De Akha zijn een uit Birma gevluchte minderheid. Het dorpje is redelijk groot en maakte op ons een smerige indruk. Zonder het te zeggen dachten we alle drie hetzelfde: moeten we hier overnachten? De Akha zijn niet echt vriendelijk en gastvrij. We sliepen bij een gezin, waar we niet of nauwelijks contact mee hadden. In de 'woonkamer' met TV (waarover straks meer!) werden drie matjes neergelegd met een lekkere dikke deken: het kon 's nachts wel eens koud zijn! We hebben wat rondgewandeld door het dorp en om half 6 had onze gids met zijn hulp een heerlijke maaltijd met vers geslachte kip klaar. Om 7 uur gaf de vrouw des huizes aan dat het licht uitging en de familie (2 kinderen van 1,5 en 4-5 jaar) ging slapen in de aparte ruimte naast de woonkamer. Wij dus ook maar... Een uur later stond de vrouw op, ging naar buiten met de jongste en kwam even alter terug met een andere vrouw. De Tv boven mijn hoofd werd aangezet. Een bijzondere vertoning: drie mannen liggen te slapen en twee vrouwen kijken giechelend naar een in Lao nagesynchroniseerde Amerikaanse serie. Om half 10 werd het ook voor hen echt tijd te gaan slapen: de tv ging uit.

Het ontbijt bestond de volgende ochtend uit mie-soep met een gekookt ei erin. Om kwart over 8 verlieten we het dorp en gingen op weg voor een tocht van 15-18 km naar het volgende dorp. Er was ons verteld dat het begin van de tweede dag het zwaarste stuk direct zou komen. We gingen op een steil pad met dichte begroeiing eromheen een uur omhoog. Dat was inderdaad een pittig stuk. Daarna bleef het oppassen op een smal rotsachtig pad langs de bergrand. Onze gids vertelde ons, dat wij evenals de dag daarvoor dik boven het gemiddelde tempo liepen. Voor wat het waard is... Feit is dat we al om 2 uur bij onze volgende overnachting aankwamen, Khmu- dorpje B. Pang. Dit is een klein dorp van zo'n 15 gezinnen. Dit dorp zag er veel schoner uit en we werden zeer vriendelijk ontvangen. Dit dorp heeft een keurig gastenverblijf waar wel 15 mensen kunnen slapen. Prima!

We hadden al vrij snel in de gaten wat ons avondeten zou worden. Een van de eenden werd gevangen en ....dus aten we eendeborst in Lao-stijl. De avond brachten we gezellig bij het kampvuur door met een van de families. We waren zo moe, dat we om half 9 zijn gaan slapen tot de volgende ochtend 7 uur. Het ontbijt bestond uit ei, rijst en groenten met vis.

Om 9 uur vertrokken we voor het laatste uurtje wandelen. Kort wandeldagje... Verder gingen we met een pick-up-truck terug naar het dorp waar we woensdag begonnen. Om half 2 waren we terug in Luang Namtha na tweeëneenhalve dag om niet te vergeten.

Paul

Hey Gerard,

Leuk om te lezen!

Probeer ook eens ergens aan te schuiven bij een 'Lao BBQ'. Met een vliegende schotel vol vlees, zoals tong of saté, zul je snel wel weer aansterken na deze jungletocht ;).

Groetjes,

Paul

margot

Lieve Gerard en Ingrid,
Wat een verhaal... Je verteld het leuk. Ik zag het gewoon gebeuren.....
Het lijkt me een hele ervaring !
Veel lieve groetjes,
Margot

Pa en Tante Prah

Lieve- Ingrid en Gerard,

Wij hadden al jullie vakantieverhalen gelezen.
Heel erg leuk.
Door de wandeling in het dorpje, zien jullie hoe de mensen aldaar leven.

Wij wensen jullie heel veel fijne voortzetting van de vakantie.

Groetjes en brassas,
Van: Tante en Pa.

michelpanis@kpnplanet.nl

Mooi verhaal, Gerard; ben bijna jaloers; herinneringen aan Cambodja herleven. Groetjes, Michel