Zuidoost-Azië.reismee.nl

Bommen, kruiken en zijde

Donderdag 21 januari 2016: Bommen, kruiken en zijde

Gisteren zijn we na een lange busreis aangekomen in het oosten van Laos in de hoofdstad van de provincie Xieng Kuang,Phonsovan. We zitten hier niet ver van de grens van Vietnam.

Een klein stukje geschiedenis over deze regio.

Dit gebied heeft in de periode 1964-1973 heel veel geleden onder de Vietnamoorlog.

Laos werd door de VS gezien als een buffer tussen het communistische China en Noord-Vietnam en de rest van Zuid-oost Azie. Neutraliteit van Laos was het minimum dat acceptabel was. Er werd ook een internationaal verdrag ondertekend door o.a de VS dat de neutraliteit garandeerde. De Amerikanen trokken zich officieel terug uit Laos, maar geleid door de CIA kwamen ze terug en begonnen met de aanleg van een geheime stad Long Chen (Long Thien). Uiteindelijk groeide deze geheime stad zelfs uit tot de 2e stad van Laos. Er werden landingsbanen aangelegd, een guerrillaleger van de minderheid de Hmong werd door de CIA getraind. In het oosten van Laos was de communistische Phatet Lao actief, die sympathiseerde met Noord-Vietnam. Vanuit Long Chen werden jarenlang dagelijks meer dan 400 bombardementsvluchten uitgevoerd boven Noord-Vietnam en het oosten van Laos. Bommene die over bleven na een bombardement in noord-Vietnam werden ook lukraak op de vlucht terug boven Laos afgeworpen. Laos heeft de twijfelachtige eer het meest gebombardeerde land ter wereld te zijn. In die periode vielen er twee miljoen ton bommen op Laos, oftewel 500 kg per hoofd van de bevolking in een land dat officieel niet deelnam aan een oorlog. Er vielen meer dan 200.000 doden. Dit wordt wel de vergeten oorlog genoemd. Zelfs het Amerikaanse congres wist niet van het bestaan van deze oorlog. Het gebied ligt nog vol met niet-ontplofte (cluster)bommen UXO's). Geld om dit op te ruimen is er onvoldoende en de VS heeft nooit iets gedaan om dit op te ruimen. De stad Long Chen is nog steeds 'restricted area'. Gebieden waar je veilig kunt wandelen zijn aangegeven met stenen met daarop MAG (Mines Advisory Group).

We hebben gisterenavond naar een 2 uur durende (Amerikaanse) documentaire gekeken over deze vergeten oorlog. Indrukwekkend, maar helaas ook soms langdradig. Wel goed als voorbereiding op een bezoek aan deze regio.

Vanmorgen hebben we op een zijdefarm het productieproces van zijde goed kunnen zien. Daarna hebben we de vlakte der kruiken bezocht in het gebied waar veel is gebombardeerd. De wandelpaden waren steeds met de MAG gemarkeerd. De vlakte der kruiken is een mysterieus gebied van 30 bij 30 km waar schijnbaar lukraak reusachtige stenen kruiken liggen. Hoe ze daar ca 2000 jaar geleden zijn gekomen, is een raadsel, evenals het nut ervan. De verhalen variëren van fermentatie van whisky tot bewaren van al of niet gecremeerde lichamen. Na afloop hebben we een klein museum bezocht over de vergeten oorlog en de vlakte der kruiken. Daarna in Phonsavan het voorlichtingscentrum van MAG. Daar heb ik een t-shirt gekocht voor een voor Laotiaanse begrippen astronomisch bedrag. Dat is dan een mooie donatie aan die organisatie voor de opruiming van de bommen.

Foto's moet ik nog uitzoeken en volgen dus later.

margot

Lieve Gerard,Dank voor je reactie !
Het verhaal van de vergeten oorlog met belangstelling gelezen.... Goed dat je een t shirt hebt gekocht !
Liefs en wees voorzichtig..Margot