Zuidoost-Azië.reismee.nl

Rondwandelen in de meest dorpse hoofdstad ter wereld

24 januari 2016: Dagje rondwandelen in de meest dorpse hoofdstad ter wereld

Vientiane is in 1827 bijna helemaal verwoest door de de Thaise overheersers. Koning Chao Anou was tegen hen in opstand gekomen met dramatische gevolgen. De stad werd met de grond gelijk gemaakt, waarbij tempels en kloosters niet werden ontzien. De enige tempel die gespaard bleef was Wat Si Saket, want deze tempel is in Bangkok-stijl opgetrokken... De stad bezit daardoor niet veel cultureel erfgoed meer. Wel is duidelijk de Franse invloed merkbaa, waar ook veel Franse restaurants horen. We hebben gisterenavond ook in Frans restaurant gegeten: ruim10 euro voor een mooi driegangendiner (excl wijn).

Goed gekleed tegen de kou (niet meer dan 16 graden en een koude harde wind) gingen we vanmorgen vroeg op pad. De opbouw van de rondwandeling was prima. Met TukTuks lieten we ons afzetten bij het verste punt: de aardslelijke, bombastische stoepa Pha Tat Luang, met daarvoor een standbeeld van de oprichter van deze stoepa, koning Setthathirat. Deze stoepa is voor de Laoatianen echter van grote religieuze en nationale waarde.

Daarna naar de kopie van de Arc de Triomph, de Patuxia of overwinningspoort..

De mooiste tempel is zonder meer de al eerder genoemde Wat Si Saket, die uit 1818 stamt. Er staan meer dan 1000 boeddhabeelden op dit tempelcomplex. De absolute topper van Vientiane.

De rondwandeling sloten we af bij de zeer levendige tempel Si Muang. Op deze vrije zondag was het druk met Laotianen die op allerlei mogelijke manieren bidden en offeren voor geluk, gezondheid en dergelijke. Boeddhisten doen ook niet moeilijk als daar toeristen tussen lopen. Heel anders dan bij veel religies. Het gaat er allemaal luchtig aan toe. Voor de tempels kunnen ze van alles kopen om te offeren. Daar horen ook kleine vogeltjes bij, die ze in een kooitje meenemen naar de tempel en dan vrij laten.

Morgen vertrekken we alweer vroeg naar het zuiden van Laos. Wordt weer een lange reisdag op de slechte wegen in Laos, maar dat wisten we tevoren al.

Hans

Hoi Gerard en Ingrid,

Jullie slagen er altijd weer in om een geweldige reis in elkaar te zetten. En wat een prachtige foto's. Geniet er van en
"take care"!