Zuidoost-Azië.reismee.nl

Don Khong Island

Zaterdag 30 januari 2016: Don Khong Island

Vlakbij de grens van Laos en Cambodja meandert de Mekong. De rivier ligt hier vol met grote en vooral kleine eilanden. In totaal ca. 4000 stuks. De grootste daarvan is Don Khong Island. Sinds een jaar is dit eiland met een moderne brug verbonden met het vasteland. Dit zal het toerisme op dit eiland wel doen toenemen. Nu is het vooral nog een backpack-eiland.

Ons hotel ligt prachtig aan de Mekong. Zaterdag hebben we met en longtailboat een trip gemaakt over de Mekong naar een ander eiland. De Mekong is hier vaak meer dan een kilometer breed, maar ook regelmatig ondiep. Je ziet de lokale vissers soms niet verder dan tot op hun knieën naast hun boot in het water staan. De vaarroute is duidelijk gemarkeerd; ook geen overbodige luxe voor de aanwezige stroomversnellingen (deskundigen zullen mijn beschrijving wel corrigeren....).

We zijn in ruim 1,5 uur stroomafwaarts gevaren naar het eiland Don Khon, scheelt slechts een letter met de naam van het andere eiland. De Fransen hebben daar kort voor de 2e wereldoorlog een spoorlijntje aangelegd, dat slechts 4 jaar dienst heeft gedaan. Daar is inmiddels niets meer van over. De lokale bevolking heeft het staal van de rails en de spoorbielzen dankbaar in gebruik genomen. De pude locomotief staat er nog wel als bezienswaardigheid. Zelfs voor die tijd is dat niet een moderne locomotief geweest, die de Fransen daar gebruikten.

Aan de zuidkant van Don Khon neemt het aantal stroomversnellingen door het hoogteverschil fors toe. Dit leidt uiteindelijk tot de Li Phi watervallen. Zelfs in deze droge periode zijn deze watervallen spectaculair (niet vergelijken met Victoria Falls of Niagara). Je kunt eventueel met een boot nog verder richting Cambodja om zeldzame zoetwater-dolfijnen op te speuren. Er leven er echter nog maar zo weinig hier, dat de kans dat je die zult zien, zeer klein is. We zijn dus maar niet op zoek gegaan.

Stroomopwaarts duurde de terugtocht naar ons hotel ruim 2 uur. Zojuist, zondagmorgen, zijn we de grens met Cambodja gepasseerd, waar de gebruikelijke grensformaliteiten plaatsvonden. Duurde gelukkig korter dan 3 weken geleden toen we van Thailand naar Laos gingen.

Kees

Even een reactie van een deskundige: uiteraard zijn vaargeulen gemarkeerd. Als je vaart zoals jullie doen moet je officieel links van je groene markering zien en rechts rode. Eventueel kan puntig links en afgeplat rechts ook. Maar of ze op de Mekong de internationale (IALA) betonning aankouden betwijfel ik toch een beetje. Bedankt voor je verslagen. We lezen ze met veel plezier!