Zuidoost-Azië.reismee.nl

Angkor deel 1

Donderdag 4 februari 2016: Angkor deel 1

Gisterenmiddag zijn we in Siem Reap aangekomen. Dit is de uitvalsbasis voor bezoeken aan het grootste tempelcomplex ter wereld: Angkor.

Direct na aankomst zijn we op pad gegaan om de zonsondergang bij Angkor Wat te zien. De zon schijnt dan op de tempel met een fraaie weerspiegeling in het meertje ervoor.

Vanmorgen begon dan het 'echte werk' . Je kunt het hele complex onmogelijk in een dag bekijken. We hebben vandaag gekozen voor het zogenaamde grote circuit. Dan zijn de wat kleinere tempels die in een wijde boog om de twee beroemdste tempels van Angkor Wat en Angkor Tom heen liggen. De twee laatst genoemden bezoeken we vrijdag. Zaterdag gaan we, als we nog energie over hebben, minstens twee nog verder weg gelegen tempels bezoeken. Zaterdagavond om half 7 houdt het op en gaan we naar het vliegveld hier in Siem Reap.

We stonden vanmorgen om half 5 op. De avond tevoren hadden we vervoer met een tuktuk geregeld. Daardoor konden we ruim op tijd de zonsopkomst bij het meer van Srah Srang zien. Betoverend mooi om de diverse fasen van die zonsopkomst op die serene plek te bewonderen. Ook bijzonder daar in het donker aan te komen en dan te wachten.

Daarna ontbeten in een klein restaurantje. Om half 8 gaan immers pas de tempels voor het publiek open. We hebben er vandaag zes bezocht. Het is lastig kiezen waar je begint. Steeds geldt: het licht is het mooist in de vroege ochtend of late namiddag. Daarbij wordt het tegen het einde van de ochtend al knap warm en dat sloopt je, zelfs als je veel water drinkt.

De eerste tempel was vanmorgen Ta Prohm, die bewust door de ontdekkers grotendeels in het decor van het oerwoud is blijven liggen. Dat geeft een heel speciaal beeld. Daarna naar de buurman, Banteya Kdei. Vervolgens hebben we twee tempels bezocht die op verhoogde terassen liggen. Daarna Ta Som, de kleien broer van Ta Prohm, qua vormgeving en ligging.

Tenslotte na de lunchpauze nog de in een meer gelegen Neak Pean en de Preah Khan. Om drie uur waren we klaar en gingenwe voldaan maar moe na ruim negen uur terug naar ons hotel.

Uit de gigantische serie foto's heb ik snel een selectie gemaakt om een beeld te kunnen vormen.

Gerard Heeswijk van

test