Zuidoost-Azië.reismee.nl

Dagje Bangkok omdat het moet

Zaterdag 9 en zondag 10 januari 2016: Dagje Bangkok omdat het moet

Onze reis door Laos en Cambodja begint in het noorden van Laos.Om daar te komen, betekent dat een nachtvlucht naar Bangkok en dan nog een binnenlandse vlucht naar Chiang Rai, vlakbij de grens met Laos. Die binnenlandse vlucht stond in het reisschema een paar uur na aankomst in Bangkok. Een week voor vertrek kregen we echter de mededeling dat we zonder verdere opgaaf van redenen, pas 's avonds om 6 uur van Bangkok naar Chang Rai zouden vliegen. Dat betekende bijna 12 uur in Bangkok wachten. Onze reisorganisatie, Sawadee, vond dat toch ook wel een lange wachttijd op het vliegveld worden. Dus hadden ze voor ons een citytrip Bangkok geregeld. Dat noem je dan van de nood een deugt maken.

Een nachtvlucht levert meestal niet veel uurtjes slapen. Deze vlucht naar Bangkok was dat niet anders. Wel de oogjes dicht, maar dat is iets anders dan slapen. Zo'n citytripje is na zo'n vlucht toch even flink schakelen: vanaf huis gerekend al 24 uur onderweg, niet echt geslapen, met 32 graden rondlopen in een wereldstad ipv 5-10 graden in Nederland, nog niet in echte zomerkleding...

One gids-voor-een-dag maakte er het beste van. We hebben met haar 'democratisch' een dagprogramma gemaakt. Slaaptekort maakt dat zo'n dag lang duurt. Toen we laat in de middag op het vliegveld zaten te wachten op vertrek naar Chiang Rai, viel bijna iedereen in slaap. Uiteindelijk waren we om 10 uur 's avonds in ons hotel, gelegen aan de Mekong in Thailand,vlakbij de Laotiaanse grens. De grensovergang naar Laos met alle formaliteiten is uitgesteld tot maandagmorgen. Na 40 uur reizen eindelijk naar bed. Nu begint de vakantie echt!