Zuidoost-Azië.reismee.nl

Angkor deel 2 en 3

Vrijdag 5 en zaterdag 6 februari 2016: Angkor, deel 2 en 3

De tweede dag van ons bezoek aan Angkor hebben we besteed aan de grootste en meest bezochte tempel(complexen) van Angkor Thom en Angkor Wat. Je rijdt Angkor Thom door de zuidpoort binnen. De brug die je daar overgaat is prachtig gedecoreerd aan beide zijden door grote beelden. Daarna ga je door een mooie smalle poort het complex van Angkor Thom binnen. De grootste tempel is daar de Bayon. In deze tempel kun je verdwalen door de grote hoeveelheid gangen en trappen. Je vindt er prachtige beschilderingen, vooral Apsara's, de danseressen. Verder zijn het, mogelijk wat oneerbiedig gesteld, kolossale blokken stenen. Vanaf Bayon zijn we naar de Elephant Terrace gegaan. Als laatste hebben we Angkor Wat bezocht. Vooral de gigantisch grote basreliefs met allerlei taferelen zijn hier geweldig mooi. Deze reliefs decoreren veel wel 100 meter lange gangen aan de binnenzijde van de gangen; de buitenkant is open en rust op pilaren.

Na dag 2 was onze conclusie dat we een perfecte keuze hadden gemaakt door op dag 1 de wat verder weg gelegen kleinere tempels te bezoeken. Die vonden wij gewoon veel mooier dan deze grote tempels.

Zaterdag hadden we gereserveerd om eventueel nog twee veel verder weg gelegen kleine tempels te bezoeken, de Banteya Srei en de Banteya Samre. We hadden nog net voldoende energie en zijn om half 7 vanmorgen vertrokken. Dat betekende dat we precies op tijd bij de opening van de tempels om half 8 aanwezig waren. Lekker koel en je blijft de grote meute toeristen, die vooral uit Chinezen bestaat, voor. We hebben er geen spijt van dat we de moeite op deze laatste dag hebben genomen. In de 'literatuur' wordt Banteya Srei als een compacte ern mogelijk wel de mooiste tempel beschreven, vol prachtige reliëfs boven de poorten. Persoonlijk vind ik nog steeds Ta Prohm de mooiste tempel, maar de Banteya Srei staat ook bij hoog genoteerd. Op de terugweg hebben we de Banteya Samre bezocht. Daar hadden we niet zo'n hoge verwachtingen van, maar daardoor misschien waren we aangenaam verrast door de prachtige decoraties in deze tempel.

Precies volgens plan waren we om 11 uur terug in ons hotel. Nu begint het lange wachten op ons vertrek, om 21 uur de vlucht van Siem Reap naar Bangkok en dan om 3 uur vannacht naar Amsterdam.

margot

Lieve Gerard en Ingrid,
Wat een heerlijk en mooi verslag van de bezoeken aan de verschillende tempels!
ik lees daarin dat jullie er van hebben genoten,.
Nu terug ... Ik wens jullie een goede en veilige reis.
:ekker uitrusten als je thuis bent.
Lieve groeten van Margot.

Wim

Hallo Gerard en Ingrid,
Helaas heb ik nog geen kans gezien om alle verhalen te lezen de en foto s te bekijken. In de titels kwamen er wel veel bekende plekken voorbij. Angkor Wat is een waardige afsluiting van zo n mooie reis. Achilles en ik zijn inmiddels alweer een weekje terug in Nederland. We wensen jullie een goede terugreis en .........tot volgende week.

Groeten
Wim en Achilles

Tante Prah & Pa Rob

Wij hadden heel veel bijzonder mee genoten van al jullie leuke vakantie- en zeer indrukwekkende doch ook de trieste verhalen.
Wij wensen jullie een prettige- en succesvolle terugreis naar Nederland en zeer welkom thuis.

God rijkste zegen.
Groetjes, warme brassas en heel veel liefs.
Van: Tante Prah & Pa Rob.