Zuidoost-Azië.reismee.nl

Wauw! Wat een grot 'Konglor cave'.

Dinsdag 26 januari 2016: Wauw! Wat een grot in Tham Long Ko, Hinboun NP (Konglor cave)

'Ach, een grot. ik heb er al genoeg gezien in mijn leven'. Of:' ze zijn toch allemaal hetzelfde'. Ik heb dit ook vaak gezegd of gedacht in het verleden. Vreemd, maar ik had het gevoel dat deze grot iets speciaals had. De Lonely Planet beschrijft het ook als zodanig, maar dat zegt nog niets.

Ja, goed gedacht: ik heb er geen spijt van dat ik deze tocht heb gemaakt. De rivier de Nam Hin Bun gaat hier 7,5 km door de grot Tham Long Ko. Je kunt deze grot alleen met een long-tailboat bezoeken.Van onze groep wilde slechts 7 mensen deze excursie maken.

Een bootsman/stuurman met 3 passagiers voorin per boot. Uiteraard kun je er de gebruikelijke stalagmieten en stalagtieten in een verlichte ruimte na 1 km bekijken. Dat geeft het eerder genoemde gevoel van: dat-heb-ik-al-vaker-gezien. Het bijzondere is de 40 minuten durende boottocht door een aardedonkere grot. De bootsman heeft een redelijk sterke zaklamp op zijn voorhoofd, zodat hij nog wat zicht heeft. Er zitten een paar kleine stroomversnellingen in dit deel van de onderaardse rivier, verder wat zandbanken (of grindbanken). Toch goed opletten. Daarnaast is het soms erg ondiep, dus weer oppassen. Een enkele keer moet de boot over een zandbank worden getrokken, al of niet met onze hulp. Je moet er dan ook voor zorgen dat je met slippers aan en de broek flink opgestroopt in de boot zit. Op de heenweg even de ruimte met stalagmieten en stalagtieten bekeken. Als je de tocht hebt gehad, is geen andere weg terug, dus dezelfde weg van 40 minuten doe je ook op de terugweg. De zaklamp van onze bootsman deed het direct op de terugweg niet meer, dus leende hij er een van ons. Die had wel minder lumen en werd het voor hem merkbaar lastiger te navigeren in het aardedonker. Ik schrijf dit verhaal nu, dus het kwam allemaal goed!!!

Tham Long Ko ligt erg geïsoleerd. Vroeger was ons hotel alleen bereikbaar via de boottocht vanaf de andere kant door deze grot. Sinds enkele jaren ligt er een weg waarover je in 2,5 uur hier komt. De weg is aangelegd door een Thaise investeringsmaatschappij, als tegenprestatie voor het mogen aanleggen van een elektriciciteitscentrale bij de rivier Nam Hin Bun.

Gisteren was een voor deze regio extreem koude dag. Ongeveer 10 graden, maar met een harde noordenwind voelde het veel kouder aan. Lunchen doen we onderweg meestal in een restaurant waar je vanzelfsprekend buiten eet, zo ook gisteren. Geen feest! Onderweg zag je veel houtvuurtjes waar mensen warmte zochten. Verder zag je mensen met dekens om op de bromfiets rijden. Ze zijn hier niet op dit weer berekend. Iemand in onze groep zegt op een nederlandse nieuwssite te hebben gelezen dat er door het koude weer in Zuid-oost Azie 60 doden zijn gevallen. Vannacht was het erg koud. Gewoon met kleren aan slapen.

Vandaag was het een stukje beter met overdag ca. 17 graden; morgen wordt het echt beter met 24 graden.

Bernadette

Gisteren was het hier ongeveer 16 graden..... maar verder zou ik graag met jullie ruilen!

margot

Ja, op het nieuws was er bericht dat het bij jullie zo koud was. Ik dacht meteen aan jullie.....
Hier is het te warm. Vandaag12graden.
Fijn dat jullie die grottocht hebben gemakt !
Liefs, Margot