Zuidoost-Azië.reismee.nl

Community-lodge op Don Daeng eiland en voorproefje Angkor Wat: Wat Thu tempel

Donderdag 28 en vrijdag 29 januari: homestay op Dong Daeng eiland en Wat Phu tempel

Wat Phu is een voorproefje op Angkor Wat in Cambodja, die we volgende week bezoeken. Dit tempelcomplex is wel ouder dan Angkor Wat en dateert uit het midden van de 5e eeuw.

Voordat we deze tempel bezochten, hebben we overnacht in een community-verblijf op een eiland in de Mekong rivier. Dit maak je mee, maar is dat toch lastig te beschrijven. Het eiland is alleen bereikbaar met kleine bootjes; auto's zie je dus niet, wel bromfietsen. Er liggen een paar dorpen op het eiland, maar onze community-lodge lag toch nog 2 km van het dichtstbijzijnde dorp. Echt een plek om tot rust te komen, maar dan heb je een paar dagen meer nodig. We sliepen in twee slaapverblijven op keurige matrassen. Prma te doen. Een van de families uit een dorp is per toerbeurt verantwoordelijk voor het bereiden van de maaltijden: dat genereert (extra) inkomen. We hebben prima gegeten en vanmorgen dus een Aziatisch ontbijt met mie en gebakken omelet.

De temperatuur is inmiddels weer ruim zoals je hier verwacht. Dat betekent dat het volop zonnig is met temperaturen dik boven de 30 graden is. De komende week gaat het richting de 35 graden. We klagen niet meer na de kou van de afgelopen dagen.....

Vrijdagmorgen vanaf het eiland met boot en dan onze bus eerst naar Wat Phu. Wat Phu is een tempel gebouwd door de Khmer; we zitten immers vlakbij Cambodja. Deze tempel is in de 11e-12e eeuw door de Khmer verlaten, die toen richting Siem Reap vertrokken en daar het kolossale complex van Angkor Wat bouwden.

Wat Phu beslaat een oppervlak van 'slechts' 2 km- 1,8 km. Het tempelcomplex bestaat uit 6 terassen met 3 belangrijke niveaus. Een lange met stenen geplaveide promenade biedt toegang tot de terassen. Het beklimmen van de steile terassen met grote traptreden is een ware pelgrimage, zeker als de temperatuur tussen 9- 11 uur 's morgens al oploopt naar 29 graden. Je krijgt voor deze 'beproeving' wel een beloning. Uiteraard is niet alles intact na zoveel eeuwen (eeuwenlang overwoekerd geweest), maar ook de uitzichten naar beneden en boven zijn mooi. Dat wordt nog eens verstrekt door de aanwezigheid van monikken, die echt op pelgrimage zijn. Sommige monikken zijn wel heel modern: gewapend met IPhone en IPad. De trappen naar de terassen worden omgeven door de Frangi-Pangi boom. Een boom met bloempjes/bloesem die lijken op lotusbloemen.

De foto's maken alles hopelijk duidelijker: deze ervaring kan ik wel met beelden illustreren.

Ik schrijf dit tevreden zittend in de bus, op weg naar onze laatste bestemming in Laos. Tot zondagmorgen zitten we op een eilandengroep in de Mekong, tegen de grens met Cambodja, Khong eiland(en). Daar komen we in de loop van deze middag aan.